jurassic_world_plakat2

Filmen ‘Jurassic World’ foregår 22 år efter de tragiske begivenheder på øen Isla Nublar. En ny velfungerede og succesfuld park, kaldet Jurassic World, er sidenhen blevet bygget op omkring rigmanden John Hammonds vision om at bringe dinosaurerne tilbage til live.

Selv fortidens øgler kan dog blive hverdagskost, og parken har det sidste årti oplevet et fald i besøgstallene og popularitet. For at afhjælpe problemet opfindes en ny attraktion – en genmodificeret dinosaur, der er større end en T-Rex, men desværre også fjendtlig og dybt intelligent. Nu er parkens 20.000 gæster fanget på øen, mens dino-racens seneste pragteksemplar er på jagt efter føde.

Adventure-filmen ‘Jurassic World’ fortsætter den serie, som begyndte i 1993 med Jurassic Park. Steven Spielbergs moderne klassiker præsenterede den perfekte blanding af familieunderholdning, uhygge og effekter.

Jeg havde tårnhøje forventninger til Jurassic World. Jeg glædede mig, men var samtidig ret nervøs. Jeg elsker virkelig den første Jurassic Park, 2’eren og 3’eren levede aldrig helt op til min forventninger, specielt ikke den tredje. Jurassic World skuffede bestemt ikke, den var bedre end jeg egentlig havde forventet, men den slår ikke den første. Jeg tror også at fordelen for den Jurassic Park var tiden – dengang havde man ikke den samme teknik som i dag og dinosaurerne var virkelig banebrydende. Den fordel har Jurassic World ikke, men i sidste ende gjorde det ikke noget. Grafikken var virkelig god, dinosaurerne var virkelig troværdig.

Lad mig starte med det negative, selvom det ikke er voldsomt negativt. Jeg synes starten var en anelse langsom. Ikke kedelig, men jeg savnede mere aktion og gang i den. Da de første problemer opstod, kom der dog fart over feltet. Jeg ville også ønske at de havde udnyttet ideen med den genmodificerede dinosaur lidt mere. Selve dinosauren var virkelig gennemført lavet, jeg elskede alle detaljerne ved det, men jeg ville ønske at videnskaben bag, teorien eller hvad man skal kalde det, folkene der lavede den, var blevet forklaret en anelse mere. Jeg savnede et eller andet, selvom jeg ikke helt kan sætte en finger på det. Jeg elskede virkelig hvor intelligent den nye dinosaur var, det var genialt og gjorde den virkelig mere skræmmende.

En ting jeg virkelig godt kunne lide ved Jurassic World var de paralleller den drog til den første. Det kan selvfølgelig godt være at det er mig der har tolket det forkert, men der var scener, hvor jeg med det samme tænkte “Det er ligesom i den første!”. Jeg vil ikke nævne hvilke scener, fordi jeg vil ikke afsløre noget. Jeg elskede det virkelig, det var en rigtig fed detalje. Det føltes hverken som om de kopierede eller prøvede at lave en ny etter, de fik passet scenerne til denne film. Denne film fungerer som sin egen film, der ikke er afhængig af de foregående, samtidig med at det er en fortsættelse. Med det mener jeg at jeg tror ikke man behøver have set de andre film for at se denne, selvom jeg selvfølgelig synes man skal det.

Jeg elsker virkelig dinosaurerne, både de gamle kendte samt den nye. Derudover kan jeg ret godt lide at der er en morale i filmen. Hvad den er, vil jeg ikke sige, igen fordi jeg ikke vil afsløre noget, men jeg kunne godt lide at det ikke bare var en aktion film fyldt med farlige dinosaurer. Der lå flere ting i dybden, som man kommer til at tænke en smule over, noget af det var perfekt og andet måtte de godt have uddybet, samme grund som nævnt tidligere i anmeldelsen.

Skuespillet var jeg faktisk ret overrasket over. Den eneste jeg ikke brød mig synderligt meget om var Bryce Dallas Howard som spiller Claire. Jeg følte ikke at hun levede sig nok ind i sin rolle, i hvert fald ikke i starten. Hun virkede ofte ret stiv og falsk, hun blev dog en del bedre efterhånden som panikken blev spredt på øen. Chris Pratt der spiller Owen kunne jeg godt lide, jeg synes han gjorde et fantastisk job. Børnene kunne jeg virkelig også godt lide. Generelt var jeg virkelig glad for at de ikke havde nogle af de originale skuespillere med, men de fik nye ind som kunne sætte deres eget præg, det er med til at gøre filmen mere selvstændig.

Jurassic World er en af de helt store film i 2015, og jeg tror mange folk har ret høje forventninger til den, ikke mindst på grund af den første film. Jeg blev positivt overrasket over den, selvom jeg ikke elskede den så meget som den første. Jeg anbefaler dog alle at se den, specielt hvis man godt kan lide de forrige film, dinosaurer, aktion eller bare en god film. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg har set filmen.