Den 11 november var jeg så heldig at blive inviteret med til en særvisning af 7 minutter over midnat, filmatiseringen af Monster af Patrick Ness efterfulgt af en Q&A med forfatteren. Det var en helt fantastisk oplevelse, og fantastisk film. Tusind tak til Gyldendal for den fantastiske mulighed. Filmen havde premiere i går, og jeg kan kun anbefale alle at tage ind og se den.

a-monster-calls-plakat17 minutter over midnat er en film jeg virkelig har set frem til. Jeg elsker bogen så meget! Den er fantastisk, både skrivestilen og selve historien. Den er ikke så lang, men rummer et virkelig dybt budskab. Jeg kunne umuligt holde mine forventninger i skak. Levede den op til mine forventninger?

Lad mig starte med en negativ ting. Titlen. Hvorfor i alverden ændrede de den fra Monster til 7 minutter over midnat? Den engelske titel er A Monster Calls, og den danske bog hedder Monster, hvilket er så passende en titel. Det er dog også det eneste negative jeg kan sige om filmen, og det har jo egentlig ikke noget med selve filmen at gøre. Altså jeg kan godt se, at titlen passer til filmen, men den er bare så lang og kringlet i forhold til monster.

Da jeg fandt ud af at Liam Neeson skulle spille monsteret blev jeg endnu mere spændt. Han er en af mine yndlingsskuespillere, og jeg var enormt spændt på ham i denne rolle. Han var perfekt. Han lægger stemmen til monsteret, som i sig selv er virkelig godt udført og passer så godt med illustrationerne i bogen. Hans stemme kan give mig kuldegysninger! Derudover spiller Sigourney Weaver med som mormoren, hvilket jeg faktisk var en anelse skeptisk omkring. Jeg kan virkelig godt lide hende, men jeg kunne ikke helt se hende i den rolle, men hun klarede det utrolig godt! Det er dog Lewis MacDougal som stjal næsten al opmærksomheden. Han slog fuldstændig benene væk under mig.

Jeg græd ikke til bogen som mange gør, men jeg græder utrolig nemt til film. Jeg bryder mig ikke om at græde i biografer, og her kom jeg virkelig på arbejde! Man kunne høre snøften i hele salen, og jeg kunne da heller ikke holde af tårer tilbage. 7 minutter over midnat er virkelig en fantastisk fortælling om at acceptere tab og håndtere en sorg.

Filmen ligger utrolig godt op af bogen, og forfatteren bag bogen Patrick Ness har også skrevet manuskriptet til filmen. Jeg er virkelig imponeret over hele filmen, og måden de har formået at få illustrationerne fra bogen med over på lærredet. Det er uden tvivl en af de bedste film jeg har set i flere år. Den er fantastisk udført, både med det grafiske, skuespillet og selve historien.