I tirsdags var jeg til snigpremiere på filmen A Quiet Place, som jeg var så heldig at vinde billetter til. Det er en helt ny gyserfilm, og jeg elsker virkelig gyserfilm. Da jeg så traileren til A Quiet Place vidste jeg bare, at jeg måtte se den. Traileren var så lovende. Jeg havde dog også lidt forbehold. Jeg er blevet skuffet så mange gange, når det kommer til hypede gyserfilm. Levede denne så op til mine forventninger? Ja, det gjorde den.

Kan du forestille dig at leve uden at lave en lyd? At selv den mindste lyd kan få dig dræbt? Kan du forstille dig at skulle føde uden at sige en lyd? Efter at have set A Quiet Place, går det op for en, hvor mange lyde man egentlig laver i dagligdagen. Hvor besværligt og hårdt livet ville være, hvis man skulle være fuldstændig stille.

Emily Blunt spiller rollen som Evelyn virkelig godt. Hun er genial i rollen, og det samme er hendes mand John Krasinski, som både instruerer og spiller hendes kone i filmen. Børnene spiller også virkelig godt. Generelt er det virkelig godt skuespil, for det er ikke nogle nemme roller at spille. Skuespillet er med til at gøre filmen til noget helt særligt.

Uhyggen er der med det samme. Vi bliver nærmest kastet ind i handlingen, og man sidder næsten selv og holder vejret, for ikke at blive hørt af monstrene. Der er selvsagt ikke meget dialog, men det gør intet. Det gør filmen mere intens. Der er musik, men den passer uhyggelig godt til handlingen. Selve handlingen var fantastisk. Jeg elskede den virkelig. Jo, jeg kan sagtens sætte fingeren på ting der kunne have været bedre. Jeg kunne rynke på næsen af familiens ulogiske beslutninger, for dem tog de ind i mellem, men helt seriøst… hvem ved hvordan man ville reagere i sådan en situation? Det er ikke sikkert, at man ville reagere særlig logisk. Who knows. Forhåbentligt finder vi aldrig ud af det.

A Quiet Place er en genial film. Hvis du elsker gyserfilm, skal du helt sikkert give den en chance. Det synes jeg også at du skal, selvom du ikke er den største gyserfan. Den kan bare noget specielt. Den tilbyder god underhold, gys, forskrækkelser og noget at tænke over.