Dette er et samarbejdsindlæg. Jeg har ikke meget forstand på helse og sund hud, men takkede ja til dette projekt for både min og andre interesseredes skyld, det kan jo være man lærer noget nyt, og personligt vil jeg gerne have lidt sundere hud, og jeg er ikke god til alle de forskellige produkter der findes.

Udseendet af vores hud er ikke alene et resultat af de produkter vi bruger til at rense og fugte huden med, det er også en virkning af den kost vi spiser, vores psykiske og fysiske velværd og vores sociale miljø. En kombination af flere faktorer, er afgørende for at vores hud er i sit bedste selv. Her er nogle af de vigtigste spillere til sund og glødende hud.

Vitamin A:
Dette vitamin er anerkendt for at være en af de vigtigste vitamin for opretholdelse af sund hud. Vitamin A er med til at forsinke modningen af huden, og således reducere de fine linjer og rynker i huden. Ud over dette, er dette vitamin også en antioxidant, som kan opretholder hudens velvære og sundhed indefra og ud. Mangel af A-vitamin kan føre til ubalance i produktionen af sebum, for meget såvel som for lidt, som er en kendt årsag til bumser og urenheder  i hudoverfladen. En tilstrækkelig indtagelse af dette vitamin, kan hjælpe med at forhindre mange af de mest almindelige hudproblemer, såsom eksem, akne, pigment pletter i huden osv.

A-vitamin kan findes i gulerødder, broccoli, grønkål, spinat, tomater, æggeblommer og meget mere.

index

Vitamin C:
Denne vitamin assisterer i kollagen produktionen i kroppen, som er det protein, der opretholder bindevævet og elasticiteten i huden. Mangel af C-vitamin kan resultere i for tidlige aldringstegn, en grålig og kedelig teint.

C-vitamin kan findes i citrusfrugter, peberfrugt, bær, æbler osv. En lille huskeregel til at få nok C-vitamin er, at spise en regelmæssig kost med en masse spændende farver.

Vitamin E:
Et andet helt essentielt vitamin er vitamin E. Dette vitamin hjælper med at holde en sund blodcirkulation og blodtilførsel i hele kroppen. Når cirkulationen i kroppen er intakt, så fremmes niveauet og optagelsen af næringsstoffer og ilt til huden.

E-vitamin findes i de gode fedtkilder, herunder blandt andet i olivenolie, fuldkorn, æg, nødder og grønne bladgrøntsager.

Vitamin K:
En anden hudvenlig vitamin, er vitamin K, som kan hjælpe med at reducere de mørke rander omkring og under øjnene. Denne lille hjælper, kan stabilisere melanin pigmentet i huden og gøre den pletfri og glødende.

Oliven, spinat og nødder er fødevarer som er rig på vitamin K, og er alle nogle, som kan reducere hudproblemer, som viser sig i form af mørke rander, pletter og synlig appelsinhud i huden. 

Vitamin B:
B-Kompleks vitaminer er en gruppe af vitaminer, som alle er grupperet i én samlet gruppe, der går under navnet B-kompleks vitaminer. Disse vitaminer er alle fantastiske hud- og hårvenlige vitaminer, som øger ceramide produktionen i kroppen og fremmer dannelsen af sunde fedtsyrer. Folk der ikke får nok B-vitamin kan være belastet af kløende hud eller udslet.

Denne gruppe af vitaminer kan blandt andet findes i magert oksekød, kylling, æggeblommer, mælkeprodukter, mandler og solsikkekerner. Hvis du vil være sikker på at få hele B-kompleks gruppen, så findes der supplementer fra ShytoBuy, som kan hjælpe her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *