Jeg har ikke altid elsket mit hår, da jeg var mindre irriterede det mig noget så grusomt. Men i dag er jeg ret glad for det, og leder altid efter nye måder til at pleje det. Jeg har naturligt meget kraftigt hår, men det har det med at være mat til tider

Der er mange måder, hvorpå du kan bremse eller forebygge udtynding eller hårtab. Det handler ikke alene om at have gode gener, men i lige så høj grad om at tilføje kroppen de rigtige næringsstoffer, at skære ned på stress eller andre udefra påvirkende faktorer. Her er 5 tips til at et afværge hårtab og få dit hår kraftigt og sundt.

1. Suppler op på næringsstoffer
Selvom vi selv mener, at vores hår er top vigtigt, så ser vores krop det som mindre væsentligt. Hvor andre kropsfunktioner, såsom åndedrattet, ses om en højere prioritet for kroppen, ja så får denne kropsfunktion også først adgang til næringsstoffer i vores kost. Vores hår får de resterende næringsstoffer.

Vigtige næringsstoffer:Protein er dit hårs bedste ven. Protein er et af hårets og hovedbundens vigtigste byggesten, og kan findes i blandt andet æg og fisk. Sunde fedtkilder, vilde laks, tun og ørred, er pakket med omega-3 fedtsyrer, som giver hårrødderne den fugt, som den behøver for at stimulerer sundt, kraftigt og skinnende hår. Fødevarer rige på B-vitaminer, såsom frugt, grøntsager, bønner og magert kød kilder, er alle med til at holde hårsækkene sunde og mindske risikoen for hårtab.

 2. Pas på hovedbunden
Hovedbunden og hårsækkende skal modtage blodforsyninger og ilt for at kunne vokse håret stærkt og sundt. Hvis hovedbunden ikke er næret, hydreret eller, hvis cirkulationen ikke er optimal, så vil den også være mindre modstandsdygtig for brud og svækket hårtilstande. E-vitaminer, som findes i blandt andet mandler, valnødder, hindbær og jordbær er fantastiske til at fremme en sund blodcirkulation. Zink-mangel kan også være en årsag til svagt og tyndt hår. Suppler op på Zink og E-vitamin og se forbedringer, i form af en mere sund og frisk hovedbund, hvor håret vil vokse hurtigere end nogensinde før.

3. Undgå stress
Vidste du at stress kan være en årsag til hårtab eller udtynding? Det kan det godt. Konstant stress kan forårsage at kolesterol niveauet i kroppen stiger, hvilket kan medføre flere dovne og sovende hårrødder, som atter kan forårsage hårtab eller udtynding. At lindre stress og dens skadelige virkninger, kan vise sig i udseendet af dit hår.

4. Biotin kosttilskud
Biotin har vist sig at kunne forbedre hår-, hud- og negle strukturer. Biotin er en del af B-kompleks vitaminer, som er en gruppe af vitaminer, som hjælper kroppen med at optage de sunde fedt- og protein kilder. Det kan være en god ide at supplere kroppen med et dagligt biotin tilskud, da det kan være temmelig svært at finde naturlige kilder, som leverer et højt indhold af Biotin. Du kan finde flere forskellige tilskud med Biotin, blandt andet TRX2 hår tilskud, som indeholder et naturligt højt indhold af Biotin.

5. Kontrollere dit hormon niveau
En ubalance i hormonerne, hyppigst forårsaget af alder, graviditet, følelsesmæssige udsving, medicin eller p-piller, kan alle påvirke hormon niveauet i kroppen. Når hormon niveauet i kroppen er i ubalance, kan det forårsage at hårrødderne skrumper, hvilket vil vise sig i et synligt og længere varende hårtab, hvis det ikke behandles. Dit hormon niveau kan blive kontrolleret hos lægen, hvor det kan blive testet, hvorvidt der ligger et underliggende sundproblem til grund for dit hårtab.

1 comment on “5 tips til kraftigt og skinnende hår”

  1. Jeg havde tidligere problemer med hårtab. Jeg fik stor hjælp fra TRX2 behandling for hårtab, kan bestilles via deres hjemmesidewww.trx2.dk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *